Gelaagde kleuren – layered colours

tealblauw-en-geel

Geïnspireerd door de kleurenpracht van Elspeth McLean van de week eens een flink aantal kleuren in één kraal verpakt en ben zelf nog tevreden over het resultaat ook. Dat gebeurt niet snel als ik kleuren gebruik die ik normaliter niet snel gebruik omdat ik ze lastig te verwerken vind. Neem bijvoorbeeld kleur 218 van Effetre een mooie petrolkleurige groene opaaksoort, die bij het verwerken vaak allerlei donkere verkleuringen en reacties geeft, reden dat ik hem vaak toch maar niet kies als ik voor strak en egaal ga. Dit keer echter niet dus vandaar dat ik tevreden ben 😉

Inspired by the colorific splendor of Elspeth McLean I packed a lot of  different shades in one bead and even managed to be happy with the results. This doesn’t happen very often when using shades I normally don’t use a lot because I find them difficult to work with. Like for example Effetre’s 218, it’s  a lovely petrolshade in opaque glass but most of the time it has darker strikes and reactions which I don’t like very well, especially when I am going for clean and uniformly coloured. This time it didn’t and that’s the reason I’m happy 😉

Spelen met glas – Playing with glass

Glasportretje - Litlle portrait in glass

Glasportretje – Litlle portrait in glass

Soms wil ik gewoon even geen ronde kralen maken met uitgebalanceerde decoraties en en een bewuste kleurkeuze, maar wil ik een beetje freestylen. Ik zou dat wat vaker moeten doen, want eigenlijk is het is ontzettend leuk om gewoon eens lekker met glas te spelen.

Sometimes I just don’t feel like making round beads with a conscious choice of colors and balanced decorations, instead I feel more like doing a bit freestyling. Actually I really should do this more often since it’s so much fun to simply play with glass.

tekstje Marieke

 

Ton sur ton

dirty-martini kralense
image-789

Ton-sur-ton set in CIM’s Dirty Martini & Leaky Pen

 

Het glasvirus heeft mij weer helemaal in zijn greep en dus zit ik bijna dagelijks weer minimaal een uurtje achter mijn brander. Het combineren van kleuren gaat nog iets minder vanzelfsprekend merk ik, vandaar dat ik nog even fijn terug grijp naar combinaties die ik in het verleden al gebruikt heb. Dat dit werkt mag duidelijk zijn want het gebruik van mijn favoriete mix van CIM Dirty Martini en Leaky Pen voor Ton-sur-ton kraaltjes, inspireerde me om eens wat paars/rose kleurtjes te gebruiken voor een vergelijkbaar setje. Normaliter niet echt mijn favoriete kleuren maar met dit setje ben ik best tevreden.

I’m totally hooked on glass again and every day I spent at least one hour (or more) at my torch. However I noticed  my use of colors is somewhat less obvious than it used to be, so I decided to give myself some slack by using proven combinations from the past. This really worked because using my favorite mix of CIM Dirty Martini and Leaky Pen ( above )  to make some Ton-sur-ton beads,  inspired me to use some purple/pink voor a similar set.  Certainly not my most favorite colors but this time I’m happy with the results.

Kralen_BlushBerry
image-790

Ton-sur-ton set in CIM’s Plum, Simple Berry & Blush

Marieke

 

Mag het nog een beetje meer zijn…

Kralenset blauwe mix
image-786

Gemixte set blauwgroene kralen

Ik had nog even niet genoeg van deze kleurencombinatie en ben gisteren dus nog even verder gegaan. Dit keer ook maar eens een aantal beadrollers uit de kast gehaald. Ik heb er niet zo veel omdat ik liever vrij werk, maar het geeft de simpele kralen toch net iets extra’s.

I wasn’t bored by these colours yet so I used them again yesterday and this time I also used some of the beadrollers I own. I don’t own many since I prefer to work more freely, but in this case they did give the simple beads a bit more elegance.

Mandalakraal blauw groen
image-787

Mandalakraal

Deze mandalakraal was mijn laatste project. Het maken van dit soort kralen kost me gemiddeld 1,5 uur en is best een aanslag op mijn polsen. De meeste tijd zit hem in het langzaam opbouwen van lagen en stippen en het voorzichtig uittrekken van de stippen richting kralengat. De aanslag op mijn polsen zit hem vooral in het feit dat je op het laatst een behoorlijke hoeveelheid glas hebt verzameld en je de mandrel soms in een rare hoek moet kantelen om het glas de juiste kant op te trekken. Maar ik vind ze altijd zo leuk om te maken, dat dit het “ongemak” meer dan waard maakt.

This mandalabead was my last project of the day. Making a bead like this is time-consuming and will take me about 1.5 hours and is quite a drain on my wrists. Slowly adding layers and dots and carefully raking the dots towards the beadhole will take most of the time necessary. The fact that you eventually collect a lot of glass and have to tild the mandrel in some strange ways to make the raking possible is what make this so heavy on the wrists. But I always enjoy making them enormously which makes the discomfort bearable.

tekstje Marieke

 

Voorjaarskralen

Kralen Blauw groen
image-746

Gisteren na het werk nog even snel achter de brander. Verkleumd maar tevreden kwam ik uit mijn atelier en vol verwachting over het eindresultaat.

Vanochtend haalde ik deze kralen uit de oven. Nu ben ik zelf mijn ergste criticus dus over sommige details ben ik niet helemaal tevreden, maar eerlijk is eerlijk van de meeste kralen wordt ik gewoon blij.

Coming home after work yesterday I decided there was enough time left to do some lampworking. About one and a half hour later I left my studio numb but satisfied and filled with eager to see the results.

This morning I pulled these beads out of my kiln. Being my worst critic, there still are some details I’m not totally satisfied about. However inspite of that most of these beads also made me very happy.

tekstje Marieke

Kralen Jeansblauw

Kralen denim
image-423

Het nadeel van een onverwarmde houten schuur als atelier, is dat het er ’s winters niet echt aangenaam is.
Afgelopen weekend waren de temperaturen buiten zo fijn dat ik er de “kralenkriebels” van kreeg. De kriebels heb ik dan ook direct omgezet in daden en heb heerlijk een tijdje achter de brander gezeten met bovenstaande kralen als resultaat.

Jammer dat het nu nog te koud om ook  ’s avonds na het werk nog even mijn atelier in te duiken, want het smaakte echt naar meer. Maar de lente komt eraan dus moet ik gewoon nog maar een beetje geduldig zijn.

The disadvantage of an unheated wooden shed as a studio, is the fact that during wintertime it isn’t a really pleasant stay. Last weekend the temperatures outside were really nice and therefore a stay in my shed was a real option. So after a long winterbreak I did some lampworking again, with the above beads as a result.

Sadly it still is too cold for a pleasant stay during evenings at the moment, because it really tasted for more. But spring is around the corner, so I simply have to be a bit more patient I guess.

tekstje Marieke