Een overzichtje van de kralen die ik afgelopen week gemaakt heb…
An overview of the beads that I‘ve made last week …
Geïnspireerd door de kleurenpracht van Elspeth McLean van de week eens een flink aantal kleuren in één kraal verpakt en ben zelf nog tevreden over het resultaat ook. Dat gebeurt niet snel als ik kleuren gebruik die ik normaliter niet snel gebruik omdat ik ze lastig te verwerken vind. Neem bijvoorbeeld kleur 218 van Effetre een mooie petrolkleurige groene opaaksoort, die bij het verwerken vaak allerlei donkere verkleuringen en reacties geeft, reden dat ik hem vaak toch maar niet kies als ik voor strak en egaal ga. Dit keer echter niet dus vandaar dat ik tevreden ben 😉
Inspired by the colorific splendor of Elspeth McLean I packed a lot of different shades in one bead and even managed to be happy with the results. This doesn’t happen very often when using shades I normally don’t use a lot because I find them difficult to work with. Like for example Effetre’s 218, it’s a lovely petrolshade in opaque glass but most of the time it has darker strikes and reactions which I don’t like very well, especially when I am going for clean and uniformly coloured. This time it didn’t and that’s the reason I’m happy 😉
Alleen al het kijken naar het werk van Elspeth McLean maakt me vrolijk…zulke prachtige levendige kleuren en zo mooi gecombineerd! Ze moet naast een enorm kleurgevoel wel een heel vaste hand en vooral heel geduld hebben om zulke mooie dotpatronen te maken. Kijkend naar haar stenen en schilderijen maakt dat ook ik meer kleur zou willen gebruiken in mijn kralen, toch vanmiddag maar een proberen.
Just looking at Elspeth McLean’s work makes me so happy… the colourcombinations are so beautiful andvibrant. Next to a huge sense of color she simply must have a real steady hand and a lot of patience to be able to make such beautiful dotpatterns. Looking at her stones and pictures makes me want to use more colour in my beads, should give it a try this afternoon.
En het is ook gewoon zo rustgevend om haar aan het werk te zien!
And seeing her paint simply is so relaxing!
Kun je net als ik geen genoeg krijgen van haar werk, klik dan op onderstaande links voor meer prachtige voorbeelden.
And if like me you can’t get enough of her work, simply click on one of the links below for a lot more beautiful work.
Om mijzelf en anderen te inspireren, deel ik hier mijn proces van testen en combineren van de diverse glassoorten. Het zijn mijn eigen experimenten, maar als deze voortkomen uit inspiratie door andermans werk of bestaande tutorials zal dit zeker genoemd worden. Mocht je suggesties of tips hebben… laat dan gerust een berichtje achter!
Just to inspire myself and others, this is where I share my process of combining and testing glasscolours. It mostly is my personal glassjourney, if however it’s inspired by work or tutorials of others I will give credit. If you have any suggestions or tips, you are more than welcome to leave a message!
Van boven naar onder/From top to bottom: Moretti 264 licht ivoor/light ivory, CIM Leaky Pen, CIM Limited edition Tortoise (429), CIM Dirty Martini
Moretti’s light ivoor is één van mijn absolute favorieten. Minder hard dan wit en daarom naar mijn idee een mooie basis om met andere kleuren te combineren. Dat deze glassoort reageert op de metalen in met name blauwe kleuren en zilverglas kan als een nadeel gezien worden. Als je maar als je dit meeneemt in je “ontwerpproces” heeft het zeker ook zijn voordelen. Het geeft door de donkere uitlijning in veel gevallen een extra dimensie aan het lijnenspel.
Moretti’s light ivory is one of my absolute favorites. The colour is less hard than white and therefore a good basis to combine with other colours. The fact that this glass reacts to the metals in especially blue colours and silverglass could be experienced as a disadvantage. However if you take this fact into concideration while using it, it certainly has its advantages. The dark alignment of lines and dots will in many cases intensify the designs.
De combinatie CIM Dirty Martini & Leaky Pen is al een tijdje één van mijn favorieten. De intense blauwkleur van de Leaky Pen gelaagd over de grijsblauwige tint van Dirty Martini geeft een prachtige blauwgrijs die mooi past bij jeanskleuren. De Tortoise leek mij een iets groenere en donkerder versie van de Dirty Martine. Het resultaat is inderdaad veel grijzer en minder helder. De kleur is ook minder consistent, wat te zien is aan de kleurenovergang bij de top van de glasstaaf die niet aanwezig is bij de Dirty Martini.
The combination CIM Dirty Martini & Leaky Pen’s is one of my long time favorites. The intense blue colour of Leaky Pen layered over the Dirty Martini, results in a beautiful blue-gray hue which combines well with jeans colors. The Limited edition Tortoise looked to me like a bit greener and darker version of Dirty Martini. Combining it with Leaky Pen resulted in a less bright greyish colour. Tortoise also is less consistent, as you can see through the halo of colours at the tip of the Tortoise glassrod that Dirty Martini doesn’t have.
Onderste foto van links naar rechts/bottom picture left to right: basis/base ivoor/ivory scrollwork tortoise, basis/base Dirty Martini scrollwork encased Tortoise/Leaky Pen stringer, combinatiekraal/mixbead, basis/base Tortoise scrollwork encased Tortoise/Leaky Pen stringer, Tortoise spacers
Bij de combinatiekraal (middelste kraal op de foto’s) heb ik de basis van ivoor aan de ene zijde voorzien van een deel Dirty Martini en de andere zijde van Tortoise en daarna lijnen gezet met een encased stringer van Tortoise en Leaky Pen. De donkere lijnen op het ivoor aan weerszijde van de stringer is een reactie van het ivoor op de Leaky Pen.
Vervolgens op de stringer bij het kralengat gelaagde stippen gezet van ivoor met Tortoise en ivoor met Dirty Martini, waarbij ik de kleuren precies andersom heb gebruikt als op de basis. De stip ivoor/Dirty Martini heeft door de reactie met Leaky Pen een donkere lijn aan de buitenzijde gekregen. De stip ivoor/Tortoise heeft als reactie een verkleuring van het ivoor naar binnen toe, wat best een grappig effect geeft.
The combination bead (middle bead on pictures) has an ivory base with Dirty Martini on one side and Tortoise on the other, which is decorated with encased stringerwork of Tortoise/Leaky Pen. The dark lines at the ivory on both sides of the stringer is due to a reaction of the ivory on Leaky Pen.
For the next part I layered dots next to the beadholes, ivory with Dirty Martini and ivory with Tortoise opposite to were I used those colours on the base. The dots Ivory/Dirty Martine got a thin line at the outside of the ivory whereas in the ivory/Toroise combination the ivory reacted towards the inside, which I think is a lovely addition.
Glasportretje – Litlle portrait in glass
Soms wil ik gewoon even geen ronde kralen maken met uitgebalanceerde decoraties en en een bewuste kleurkeuze, maar wil ik een beetje freestylen. Ik zou dat wat vaker moeten doen, want eigenlijk is het is ontzettend leuk om gewoon eens lekker met glas te spelen.
Sometimes I just don’t feel like making round beads with a conscious choice of colors and balanced decorations, instead I feel more like doing a bit freestyling. Actually I really should do this more often since it’s so much fun to simply play with glass.
Het glasvirus heeft mij weer helemaal in zijn greep en dus zit ik bijna dagelijks weer minimaal een uurtje achter mijn brander. Het combineren van kleuren gaat nog iets minder vanzelfsprekend merk ik, vandaar dat ik nog even fijn terug grijp naar combinaties die ik in het verleden al gebruikt heb. Dat dit werkt mag duidelijk zijn want het gebruik van mijn favoriete mix van CIM Dirty Martini en Leaky Pen voor Ton-sur-ton kraaltjes, inspireerde me om eens wat paars/rose kleurtjes te gebruiken voor een vergelijkbaar setje. Normaliter niet echt mijn favoriete kleuren maar met dit setje ben ik best tevreden.
I’m totally hooked on glass again and every day I spent at least one hour (or more) at my torch. However I noticed my use of colors is somewhat less obvious than it used to be, so I decided to give myself some slack by using proven combinations from the past. This really worked because using my favorite mix of CIM Dirty Martini and Leaky Pen ( above ) to make some Ton-sur-ton beads, inspired me to use some purple/pink voor a similar set. Certainly not my most favorite colors but this time I’m happy with the results.
Ik had nog even niet genoeg van deze kleurencombinatie en ben gisteren dus nog even verder gegaan. Dit keer ook maar eens een aantal beadrollers uit de kast gehaald. Ik heb er niet zo veel omdat ik liever vrij werk, maar het geeft de simpele kralen toch net iets extra’s.
I wasn’t bored by these colours yet so I used them again yesterday and this time I also used some of the beadrollers I own. I don’t own many since I prefer to work more freely, but in this case they did give the simple beads a bit more elegance.
Deze mandalakraal was mijn laatste project. Het maken van dit soort kralen kost me gemiddeld 1,5 uur en is best een aanslag op mijn polsen. De meeste tijd zit hem in het langzaam opbouwen van lagen en stippen en het voorzichtig uittrekken van de stippen richting kralengat. De aanslag op mijn polsen zit hem vooral in het feit dat je op het laatst een behoorlijke hoeveelheid glas hebt verzameld en je de mandrel soms in een rare hoek moet kantelen om het glas de juiste kant op te trekken. Maar ik vind ze altijd zo leuk om te maken, dat dit het “ongemak” meer dan waard maakt.
This mandalabead was my last project of the day. Making a bead like this is time-consuming and will take me about 1.5 hours and is quite a drain on my wrists. Slowly adding layers and dots and carefully raking the dots towards the beadhole will take most of the time necessary. The fact that you eventually collect a lot of glass and have to tild the mandrel in some strange ways to make the raking possible is what make this so heavy on the wrists. But I always enjoy making them enormously which makes the discomfort bearable.
Gisteren na het werk nog even snel achter de brander. Verkleumd maar tevreden kwam ik uit mijn atelier en vol verwachting over het eindresultaat.
Vanochtend haalde ik deze kralen uit de oven. Nu ben ik zelf mijn ergste criticus dus over sommige details ben ik niet helemaal tevreden, maar eerlijk is eerlijk van de meeste kralen wordt ik gewoon blij.
Coming home after work yesterday I decided there was enough time left to do some lampworking. About one and a half hour later I left my studio numb but satisfied and filled with eager to see the results.
This morning I pulled these beads out of my kiln. Being my worst critic, there still are some details I’m not totally satisfied about. However inspite of that most of these beads also made me very happy.
Het nadeel van een onverwarmde houten schuur als atelier, is dat het er ’s winters niet echt aangenaam is.
Afgelopen weekend waren de temperaturen buiten zo fijn dat ik er de “kralenkriebels” van kreeg. De kriebels heb ik dan ook direct omgezet in daden en heb heerlijk een tijdje achter de brander gezeten met bovenstaande kralen als resultaat.
Jammer dat het nu nog te koud om ook ’s avonds na het werk nog even mijn atelier in te duiken, want het smaakte echt naar meer. Maar de lente komt eraan dus moet ik gewoon nog maar een beetje geduldig zijn.
The disadvantage of an unheated wooden shed as a studio, is the fact that during wintertime it isn’t a really pleasant stay. Last weekend the temperatures outside were really nice and therefore a stay in my shed was a real option. So after a long winterbreak I did some lampworking again, with the above beads as a result.
Sadly it still is too cold for a pleasant stay during evenings at the moment, because it really tasted for more. But spring is around the corner, so I simply have to be a bit more patient I guess.
Na een drukke start van het jaar, januari zat vol met allerlei activiteiten voor school en studie waardoor ik weinig energie over hield voor andere dingen, hoop ik de komende tijd weer meer tijd vrij te kunnen maken voor poppen en glas. En ook aan deze website gaat flink gewerkt worden.
Om dit creatieve jaar dan nu eind januari goed van start te laten gaan heb ik een beschrijving gemaakt voor het breien van een poppenmutsje. Ik hoop dat de beschrijving duidelijk genoeg is, zo niet laat dan even een berichtje achter.
January was filled with lots of activities at school and for study, which resulted in almost no energy to do other things. However it looks like the near future brings me more free time for dollmaking and lampworking. And I also am planning to do some more work on my website/blog.
So to finally make a creative start of the year at the end of Januari, I decided to write a tutorial for knitting a dollhat. Hopefully the description is clear enough if not please leave a note.